Friday, August 14, 2009

Yang Mana 1?

time ni, dah nak grade ni... ramai terfikir pasal kahwin ni... tapi ada beberapa isu yang menjadi persoalan sesetengah dari kita...

perbualan di kalangan kaum adam:

A: " U nak isteri yang camaner?"
B: "he'eh, mesti la cantik"
C: "pandai masak, rajin..."
A: "xkan tu je kot?"
C: "ada lagi... nak yang pandai..hidung mancung, putih...cute2 gitu"
B: "ko lak A, nak yang camane?"
A: " semua jawapan di ats" (hahaha)

manakala, perbualan di kalangan kaum hawa:

a: "best r...dah nak kawin dah ko"
b: "alhamdulillah... dah sampai jodoh"
c: "camane ko tau die tu sesuai n jodoh ko?"
a: "bla...bla...bla...
b: "aku kan kalau boleh...nak yang good looking...hensem cam brad puteh"
c: "yang penting keje sedap weh... doctor ke...engineer ke..."
b: "ko 'a', xyah cbuk... dah nak kawin kan...xleh kate pape"

itulah yang sering kita dengar dan terjadi disekeliling kita... adakah kecantikan, kekayaan menjamin kebahagiaan?

untuk kaum adam:

dari Abu Hurairah r.a dari nabi Muhammad S.A.W, baginda bersabda: "perempuan itu dinikahi kerana 4 perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. lalu pilihlah perempuan yang kerana agamanya nescaya kamu bahagia (muttafaqun alaihi)

untuk kaum hawa:

seperti firman Allah di dalam surah Al-Baqarah: 221 yang bermaksud: "... dan janganlah kamu nikahkan orang2 musyrik (dengan wanita2 Mukmin) sebelum merka beriman... sesungguhnya budak yang Mukmin lebih baik dari orang Musyrik walaupun dia menarik hatimu..." maknanya, Allah memerintahkan mendahulukan agama juga untuk kaum Hawa, Islam...

Buatlah Pilihan yang Bijak... wallahua'lam...
Islam Itu Indah

13 comments:

suwa-suwe said...

Lelaki pastikan diri mampu mendidik istri ke jalan Allah. Kawin bukan utk nikmat semata, tp beban t/jwb yg besar menant.

suwa-suwe said...

Dosa istri tanggungan suami, jgn sewenangnya tak ambil peduli.

suwa-suwe said...

"wow! cantiknyer body isteri dia.. seksi."

Ingat wahai lelaki bergelar suami @ bakal suami..kata2 itu menunjukkn anda sorg yg BACUL dcc Allah.

ain said...

salam... begitu bermakna dan tersirat nya kata-kata suwa-suwe itu...bagi lelaki, renung2ka...berusahalah untuk membina rumah tangga yang diredhai Allah...amin

NuRiL ShAmS said...

alhamdulillah dan tahniah bagi sesape yg nak mendirikan rumahtangga.Sekurg2nya dapat jauhkan kita dari maksiat dan zina.tapi,kalo bab pilih pasangan ni, biarlah berpada2.semoga pilihan kita memberi jaminan yang terbaik untuk akhirat..xperlu yang cntik,ensem ataupn kaya...dan itula pilihan saya...

MuHaMMaD86 said...

i just interested to these categories

1.beriman kpd Allah n kuat melayunya
2.good looking
3.pndai msk
4.lmh lmbt
5.terima kekurangan dri ni seadanya

ntah la...kita merancang tapi Allah menentukan...

suwa-suwe said...

lelaki yg baik untuk wanita yg baik, lelaki yg jahat untuk wanita yg jht..

dlm Quran kan ade sebut.

suwa-suwe said...

so.. klu nk yg baik, perbaiki diri sndri dlu.

ain said...

sape suwa-suwe ni... i am wondering tu... btul tuh...orang yang baik untuk yang baik dan sebaliknya... dalam al-quran de..

m86:kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan

aiNJai said...

emm....kalau aku nk sume ciri2 agak2 ada tak ek??

ain said...

urm... ko doa je la ain... kalau ade, rezeki hang...pakej lengakap tu dan bersyukur tau kalau ditakdirkan untuk ko camtu. berdoala untuk mendapat yang baik dan mungkin lebih baik.

siputsedutkuning said...

hm..kna tnya org yg berpengalaman ni..xgtu ain??? hehe

ain said...

sape yang berpengalaman tu? kami ke? ikhlas bg tau, mak ajar dari kecik2 lagi, doa bnyk untuk dapat suami yang beriman...insyaallah, tuhan makbulkan.