Sunday, June 21, 2009

Terima Kasih Tuhan...

assalamualaikum...
salam ukhuwwah buat semua


dalam kite bergembira, pasti ada yang berduka dan sebaliknya. tetapi semua itu adalah ujian Allah. dalam gembira ada bahananye dan dalam duka ada hikmahnye... kebanyakan kite lebih banyak mengecapi kebahagiaan dan jarang menghadapi kedukaan dan sebaliknya. begitu juga dengan kesusahan dan kesenangan yang bergilir singgah dalam kehidupan kita.

ku akui, dalam mengharungi hidup yg penuh berliku kekadang aku alpa, lalai dan leka akan nikmatNya dan Pencipta Alam. saat kita di landa kegembiraan, kita kurang bersyukur dan terlalu leka dengan nikmatNya sehingga lupa akan cara untuk bersyukur atas kurniaan itu. satu masa, kita diuji dengan hebat dan ketika itu kita akan kembali kepadaNya memohon itu dan ini. Alhamdulillah, Allah itu Maha Pengampun lagi Mengasihani.

kini, aku di semester akhir in completing my first degree. 1st day class, kitorang dpt result. it was so scary + excited + nervous... it was great when my lecturers said that was an improvement BUT it seems like i was not lucky and great at all. i took my result, and of course i felt very upset, frustrated and sad. i do not know why i got that result because i thought i have done my best and i put full effort completing the assignment, unfortunately i just score the low grades. i knew where my mistakes from the feedback of course BUT yg tersiratnye???

dalam org len bergembira and well satisfied with the result, i reflect deeply myself... (dalam diam)... sebelum ni resultku cukup memberangsangkan tetapi di saat akhir, dugaanku kali ini cukup hebat... luaran ku nmpk cool dan boleh lagi menyenbunyikan kesedihan di hati tetapi aku, hatiku dan fikiranku hanya Allah dan aku yg tahu... aku bermonolog sendirian di dalam kelas...

"Ya Allah, kenape resultku cam gini?"
"Pe yang Kurang?"
"aku alpa ke?"
"aku leka ke?"
"aku riak ke?"
"aku bermegah-megah ke?"
"aku angkat bakul ke?"
"aku itu dan ini ke...?"
"hubungan aku dan Kau ke yg Kurang?"
"atau aku sesama makhlukMu?"

ape pun, kuakui memang sangat2 menyedihkan dapat result yang xberape ok ni... kira ko la for me).. tapi aku bersyukur kepadaMu dan aku berterima Kasih kepadaMu kerana Engkau mengingatkan aku disaat aku semakin jauh dariMu mungkin... aku dikurniaakan kepuasan dan kesenangan selama ini tetapi aku alpa lantas Kau uji diriku agar aku segera kembali kepadaMU. aku bersyukur juga kepadaMu Ya Allah kerana dengan ujian ini, aku mula muhasabah diri, refleksi diri tentang diriku, insan yang kerdil di sisiMu...
Muhasabah...
"solatku, ibadahku yg wajib, ibadah sunat - hubungan denganMu"
"hubungan sesama manusia - mengumpat walaupun terdetik dalam hati"
"pelihara pandangan, tundukkan hati, tajamkan akal..."

melalui tulisan ini, diharap aku dan semua saling beringat di saat suka dan duka dalam menjalani liku2 hidup di dunia yg sementara ini... ku harap, ujian ini emeberikan aku seribu satu makna dan pengajaran berguna sampai bile2 untuk tidak terus alpa dariNya... insyaallah

sekian...
salam tazkirah...
sucikan hati

8 comments:

aiNJai said...

btol la ain..
kdg2 sgt jeles dgn org lain..
mungkin la ada yg terkurang dlm hidup kita ni..
sedey gak ble org yg rujuk asgmnt kita dpt lebey dr kita
tapi..mungkin la bley pujuk hati dgn ckp; "oh, dpt gak aku menyumbang tlg dia utk jd lebih cemerlang dr aku, bagusla..."

Ain said...

salam...
aku stuju ngan ko ain...yg pasti de hikmah kan disebalik setipa yg berlaku

Cikgu Ije said...

=)

at least kita dah berusaha yang termampu kan, ain.

erk. 2-2 kat atas adalah ain. ehe. =D

Ain said...

salam... to ije, thank for that... lega rase

apistakkisah said...

Jangan risau sangat, there still time to improve...sama2 berusaha k. When there is a will, there is a way! Yup...pasti ada hikmah sebalik semuanya (yo o je apis ni)

Ain said...

salam...tq ek apis. u'll cheer up my mood to keep moving...tq

LeE said...

kdg2 Allah turunkan hujan sebelum Dia hadiah kte dengan pelangi yg cantek..
d^_^b

Ain said...

salam....
penuh makna kate2 adli 2