Monday, November 2, 2009

'What do you think?'

assalamualaikum... salam ukhuwwah...

satu perkara yang sering bermain di fikiranku akhir-akhir ini. aku sering memikirkan tentang perempuan berpurdah... dalam fikiranku, banyak persoalan yang timbul dan antaranya ialah:

"kenapa berpurdah?"
"apa tujuan berpurdah?"
"tak panas ke berpurdah?"
"senang ke berpurdah?"
"tak menyusahkan ke berpurdah?"
"apa orang lain kata pada mereka yang berpurdah?"
"macam mana nak makan kat tempat awam kalau berpurdah?"
"boleh ke berpurdah kalau sekejap buka sekejap tutup?"
...dan macam-macam lagi...

Jadi, saya minta pendapat semua, tinggalkan jejak anda, kongsi pendapat anda, komen atau kritik tentang berpurdah ini... tak kisah suka atau tidak, sekadar ingin tahu pendapat semua...

wallahua'lam. terima kasih...

9 comments:

uto laut said...

alamak!tertekan post comment lak..mmg brani walaupun uto nyer otak terbukti kosom ngan pengetahuan2 berpurdah ni..tapi la kan..pandangan uto sbg seorang seorang yg menetap di malaysia,rasanya tak yah la..mknn kat malaysia bnyak berkuah..nanti org syak ape lak kain purdah tu nampak basah je..lbh2 lagi makan gulai,pastu pkai prdah puteh..nanti orang ingat murtah ke apa dia ni..lg satu ade ke hadis atau ape2 ayat quran cakap kena tutup idung ngan mulut??hm..tapi kl ada,mmg uto sdg belajar..hehheh..

uto laut said...
This comment has been removed by the author.
Ztnim Dhom said...

ana rasa ana amat setuju ngan buah pandangan bernas yg tlah dikuarkan olih saudara uto...sbnrnya ak xlah agak pndai sgt, tp ckit2 tu ada r..(mal0 lak mmuji diri sndirik)...
psl isu purdah merpurdah ni..sbnrnya ak rs orait gak kal0 pempuan berjilbab ni, sbb kdg2 sjuk mata ak tgk p'puan brtudung jilbab ni brbanding ngan pompuan yg xreti nk brtudung...mcm sarung nangka da...
berbalik pada citer tudung yg meliputi seluruh anggota ni, ak rs wlopon pemakaian begini cam species keluang man punya kostume tp okay la kal0 nk bndingkan ngan kostume superman yg paka seluar kecik kt luar..(phm x motif ak kt cni??)..sbnrnya keluang man n superman tu adlh simbolik ajer utk manusia..manusia kam ada otak, jadik gunakanlah otak udang tu utk berpk mana yg baek n mana yg buruk...

jd berbalik pada soklan blogger ainrahman...ak rs berjilbab ni xslh asalkan ianya xmyusahkan sipamakai n si penengok...kal0 bolih biar r pemakain tu brssuaian ngan aktiviti..xkan time duk berenang pown nk paka jilbab kot, kn xpsl2 habis smua ikan dlm air mati lemas sbb xthn menahan ketawa melihat alien duk dlm air...lg st jika anda msk acara lari 4x400meter, xkan anda nk paka jilbab, sbb iannya bolih myebbkan proses prlarian anda mnjadi prlahan krana rintangan angin anda tlah ditambah ngan sayap2 jilbab anda...
jd ksimpulannya,(ak pown xtaw brapa byk ksmpulan da ak wat) sbagai mnusia yg ada akal yg waras..pndai2lah memilih pakaian yg ssuai...xsalah kal0 nk jd ustazah tp rs2nya xde guideline pemakaian ustazah kna paka tudung jilbab tututp smua anggota..kal0 xsilap dlm quran pon xde kam..yg ada kta hnya disuh mnjaga aurat, n rs2nya tudung bisa pon da orait apa..

::jgn paka tudung labuh tp paka sluar pendek::

pandangan pertama said...

aku pun agak jahil ttg pemakaian purdah ni.cuma yg aku igt,dl masa sekolah de cikgu ckp org pakai purdah utk elakkan fitnah.means org 2 cantik sgt.kecantiknnya akan membuatkan org lain terleka. de ustazh dl pakai purdah.bila dia buka prdah kat libary(sek aku sume permpuan),kitorg sume terpegun tgk kecantikannya.sgt bercahaya.kotorg yg perempuan ni pun asyik nak tgk je muka dia.laki x tau r cmne.mmg ptt r dia pakai prdah. And.aku tau mesti de sbb lain org pakai purdah selain daripada sbb cantik.AKU PUN INGIN TAHU.pepun,aku puji mereka yg cukup sabar berpurdah.

aiNJai said...

ok..aku ni lagi la jahil gle.
tapi, maybe....1st of all. what is d purpose of wearing that thing?
kalau si pemakai boley jwp, then..no doubt. org tak bley ckp pape. simple kan?
moral of the story, there must be something behind of something. hoho...

MuHaMMaD86 said...

purdah?

agak sukar utk bg pndgn coz kkrgn ilmu

tp purdah 2 bkn prkara wajib n bgntg pd niat kita la kn

klu pakai purdah utk menjauhi dr prkara2 xelk...alhamdulillah

xsalah pakai coz ni individu...bkn prkara wajib

cukuplah Allag bagiku.. said...

assalamualaikum wbt..alhamdulillah Allah ketemukan ana dgn blog yg cute ni=) psoalan mengenai niqob atau lbh dikenali sbg purdah..menarik..sbnrnya niqob adalah 1 khilafiyyah ulama' fuqoha' yg diiktiraf.xde suruhan atau lrngn bg sesiapa yg ingin berniqob.cuma jika seorg muslimah itu beristiqomah dgn niqob,adalah klebihan2nya sprti Allah akn tingkatkn nur wajahnya 13x gnda drpd kecantikannya yg asli.subhanallah..sbnrnya berniqob ni bknlah 1 masalah besar pd mereka yg pakai krn Allah taala semata2.xde masalah panas,rimas atau lain2.yg sering menimbulkan masalah ini adalah mereka yg berniqob secara taqlid atau mengikut org semata2.hal ini amatlah tidak bersesuaian dgn kehendak islam sndiri.jika kita hndak beramal dgn sesuatu hendaklah beramal dgn ilmu.nasihat ana,jgnlah kita mengatakan mereka yg berniqob itu alien atau lain2 krn isteri junjungan kita juga berniqob.insyaallah jika ada masa ana akn menceritakan pengalaman ana berniqob.alhamdulillah..ana rasa begitu tenang dan selamat.wallahu 'alam =)

ain said...

salam...terima kasih atas komen yang diberikan dan tq coz sudi berkongsi pandangan.
uto: tq r sebb tertekan post comment.xterfikir lak pasal tumpah ni...erm?

mintz:panjangnya komen.leh buat n3 baru.niat itu penting xkire ape pun keadaan

pandgn pertama: ada ganjaran bg mereka yang memilih jalan itu...wallahua'lam

ainjai: hanya mereka dan Allah yang lebih Mengetahui

m86:ok...setuju 100% dengan awak

allah bagiku:thanx coz sudi singgah kat blog yang simple ni..sejuk hati dengn pendpt nti. sudilah ye berkongsi pengalmn berniqob nti...moga terus istiqamah

usrah murabbi said...

Berpurdah perlukan niat yang ikhlas, jelas matlamatnya dan diiringi dengan keteguhan hati dan prinsip. pada dyh kebanyakan wanita berpurdah ni adalah orang yang kuat berpegang pd prinsip mereka sendiri tentang aurat, setelah mereka nilai diri mrk sendiri terutamanya dari segi outlook mrk yang boleh mengundang perhatian orang yang bukan muhrim..

Selagi niatnya ikhlas, itu merupakan satu usaha sebenarnya. bagi yang mampu melaksanakan amalan ini, moga Allah berkati..

Apapun tak dinafikan, ada juga yang jadikan berpurdah sebagai trend muslimah moden. Terutamanya selepas meletupnya "Ayat-ayat Cinta"..

Wallahu a'lam..