Tuesday, October 27, 2009

Al-kisah 'Malas'

assalamualaikum... salam ukhuwwah...sekadar berkongsi untuk renungan bersama.

Di sebuah negeri pada zaman dahulu kala, rakyatnya memang terdiri daripada orang - orang yang rajin... pendek kata memang rajin dalam segala segi macam rajin bekerja, rajin membaca, rajin berfikir dan lain - lain. Sehinggalah suatu hari, raja negeri itu terfikir untuk mencari rakyat yang malas dalam negeri nya itu. kemudian, beliau mengumumkan bahawa barangsiapa yang paling malas dalam negeri ini, beliau akan anugerahkan sesuatu...

Pada hari tersebut, datanglah 3 orang pemuda mengadap beliau... Raja bertanya tahap kemalasan mereka untuk menentukan siapa yang paling malas...

Pemuda 1: "saya memang malas... kalau boleh makan pun saya nak orang lain suapkan"
Pemuda 2: "saya pun malas.bukan suap je, kalau boleh saya na ada orang kunyahkan utk saya"
Pemuda 3: "erm... malas nak cerita"

moral of the story:
~ jangan jadi malas, elakkan dari sikap malas
~ malas itu merugikan diri sendiri

Untuk menjauhkan diri dari sifat malas, beramallah dengan doa ini:
renung-renungkanlah... sekadar peringatan dan perkongsian bersama... Wallahua'lam

6 comments:

uto laut said...

tq untuk doa tu..amat2 bersesuaian untuk uto..ari ni,akhirnya hasil daripada baca doa tu semalam, uto dapat bangun pukul 9..n esei bi uto bergerak gak skit..selalunya orang azan zohor baru reti nak bukak mata kl tak de kelas..hehheh..

ain said...

alhamdulillah...sharing untuk manfaat bersama...selmt beramal

MuHaMMaD86 said...

hurm,bgs doa 2 ain

sbnrnya malas ni kena lawan...klu xlawan dia akan merajai kita

bab2 malas ni, i try the best to be da best...tokse kecek banyak

pandangan pertama said...

yup.mls tu dtg dr syaitan.kena lwn.

ain said...

ha...sama2 lah kita melawan penyakit malas itu...

Natt Amina said...

really interested with ur blogg....;)