Tuesday, July 26, 2011

Sifir Oh Sifirr

Assalamualaikum...

Maths...ramai murid yang tak suka dengan subjek Maths especially kena ingat sifir. Susahnya murid murid ini nak ingat sifir...So, how? Belajar Maths mane boleh tak ingat sifir. Puas di fikir nak buat camane...ada la beberapa idea untuk menggalakkan mereka ini untuk hafal sifir dan bersungguh sikit untukbelajar Maths

Apa yang saya buat?
  1. sifir wajib dihafal - haha,nak tak nak mereka memang kena ingat sifir. 5 minit sebelum bermula sesi P&P, saya akan tanya randomly sifir kepada murid bertuah
  2. Ganjaran untuk murid yang ingat sifir paling banyak dan lancar - hari-hari free, mereka akan datang berjumpa untuk membaca sifir dengan saya. Dengan itu, mereka saling bersaing sekaligus dapat menggalakkan mereka untuk hafal sifir dalam keadaan tak memaksa
  3. Kad sifir - untuk semua murid yang saya ajar. Saya wajibkan mereka untuk membawanya ke mana sahaja dan kaca sifir ketika masa terluang
  4. Membina petak sifir bersama-sama
Pening juga nak suruh diorang ni ingat sifir...Geram kekadang tu datang juga...Kalau ada idea lain, jalan mudah untuk murid mengingati sifir, sila kongsi bersama...

Tahniah kepada my pupils yang dah lancar hafal dan ingat sifir dan tau bila nak guna sifir....

Wallahua'lam

No comments: