Thursday, July 21, 2011

Selamat Hari Lahir Ya Naufal

Assalamualaikum w.b.t... 20 Julai 2011 genap umur Naufal setahun..Banyak yang umi pelajari sepanjang membesarkan Naufal dan umi tahu ianya bukan tugas dan tanggungjawab yang mudah. Terima kasih yang tak terhingga diucapkan kepada wan(nenek) dan suami tercinta kerana sabar melayan kerenah umi dan Naufal. Sepanjang pembesaran Naufal untuk mencapai genap umur setahun, macam-macam ragam dan kerenah Naufal dari keletah yang mencuit hati, menguji kesabaran hingga yang merisaukan hati umi lalui.

Dari umur sehari ke 2 bulan : Naufal hanya tahu, minum susu dan tidur. Tiap-tiap 2 jam Naufal akan bangun dari tidur untuk minum susu....Alhamdulillah umi berjaya fully bf naufal.

2 bulan - 5 bulan : Naufal sudah pandai meniarap,mengengsot dan mengundur. Pada umur sekitar ini, Naufal demam, batuk dan selsema. Itupun setelah Naufal pergi ke Kota Bharu dan Putrajaya. Pergi tu bukan sebab jalan2 sangat tetapi ada urusan penting yang perlu diselesaikan. Inilah kali pertama umi tengok Naufal tak senang nak tidur, nak mandi, nak minum susu. Sedih hati umi melihat Naufal dalam keadaan itu. Jika diizinkan Allah biarlah umi menanggungnya dari melihat Naufal sakit...tapi itu semua ujian buat umi dan abi dalam membesarkan Naufal. Dalam tempoh 3 bulan ini juga Naufal ada gatal kulit atau Eczema. Sampai jumpa pakar kulit di k.trg untu berubat dan Alhamdulillah kulit Naufal dah cantik dan tak gatal lagi.umi pun kena pantang xleh makan makanan laut dan belacan. Sabar je la. Mandian2 pun sume xleh pakai tak kira la sebamed ker, pureen ke, anakku ke...pki ubat yang dr bagi je. memang tak melawa la Naufal.hihi

5 bulan - setahun : Naufal mula merangkak ketika beumur genap 5 bulan sehingga sekarang dan mula bertatih sikit demi sikit. Dalam masa 7 bulan ini, Naufal diserang demam, batuk dan selsema lagi...MasyaAllah.hanya tuhan saja yang tahu betapa kesiannya keadaan Naufal. Susut juga berat badan Naufal yang gebu dan tembam itu...sedih btul hati umi, abi dan wan. Kali ke-3 Naufal sakit, umi bawa pergi jumpa pakar dan Naufal disahkan menghidapi bronkitis akibat keturunan...Kalau diikutkan Naufal memang kena tahan wad tapi umi minta tak nak masuk wad..tiap-tiap 4 jam sekali umi bawak Naufal untuk pergi sedut kahak...Alhamdulillah Naufal sihat sekarang dengan izin Allah. umi kena jaga Naufal dengan ;ebih lagi la selepas ni.tak boleh pakai bedak sebab berdebu, habuk-habuk tak boleh, air cond dan direct kipas pun tak boleh. jalan jauh lagi la tak boleh. Semuanya betul-betul menguji kesabaran umi dan abi dalam membesarkan Naufal.

Sepanjang setahun membesarkan Naufal, Naufal dah pandai cakap...pandai sebut sedap, nak-nak, air, umi, abi, wan dll. Naufal juga dah mula makan dari umur 6 bulan lagi. Naufal, umi tak bagi makan nestume yang entah apa kandungannya tetapi umi suapkan Naufal dengan bubur nasi yang ada kurma, madu, sayur hijau, lobak, ayam @ ikan dengan tangan umi. Wan naufal la yang banyak membantu umi membesarkan Naufal termasuklah memandikan, memakaikan, menyediakan makanan Naufal dan macam2 lagi. Naufal pun boleh tahan juga nakal nye. Gelagat Naufal memang kelakar dan memang Naufal ni penyejuk hati semua orang. Naufal, maafkan umi atas segala kekurangan umi sepanjang membesarkan Naufal ini....

Harapan umi ialah umi berdoa supaya Naufal sentiasa sihat dan diberkati Allah selalu, dan jadilah anak yang soleh, berjasa kepada kedua ibu bapa dan taat akan perintah Allah dan mengamalkan sunnah Rasulullah...InsyaAllah. Amin Ya Rabbal Alamin....

2 comments:

Mesin Taipku said...

selamat hari lahir untuk naufal..
d^_^b

ain said...

haha...tq cik mesin taip.bile nk jumpe naufal?