Wednesday, September 2, 2009

Berakhirnya Satu Kebimbangan

assalamualaikum... salam ramadhan kareem kepada semua pengunjung blog yang setia membaca. terima kasih diucapkan... hari ini dah masuk 2 hari aku berbuka di kampus. kurang la seronok nya berbanding dengan berbuka puasa bersama keluarga kan. aku akui, kebanyakan kawan aku pun setuju dengan kenyataan itu.

Apa yang aku bimbang sebenarnya? kenapa dah berakhirnya satu kebimbangan itu?
Sebenarnya, setiap kali tiba waktu untuk aku menyediakan juadah berbuka puasa, perkara yang paling aku bimbang ialah kesedapan makanan itu sendiri dan kesempatan waktu untuk menyediakan makanan. aku selalu bermonolog:


" Sedap ke apa yang aku masak ni? "
" Sempat ke aku nak siapkan juadah ni? "
" Cukup ke juadah ni sahaja untuk hari ini? "
" Nak bagi orang sebelah ke tak? "
" Orang lain leh terima ke apa yang aku sediakan ni? "


haa... tulah antara kebimbangan yang melanda. tapi alhamdulillah, sepanjang aku menyediakan juadah itu, berkat bulan ramadhan yang mulia ini, semuanya menjadi. alhamdulillah, semuanya sedap kot (xpandai masak sangat). insyaallah, kalau kita berusaha dan ikhlas, kerja yang susah pun akan jadi mudah dan senang.

Memandangkan sekarang ni dah berada di kampus, hilang lah kebimbangan aku untuk seketika. sekarang ni, yang menjadi habuan untuk berbuka puasa adalah sekadar ' kuih tunjuk '. tunjuk je nak apa kat bazaar ramadhan tu... tapi, beringat la sebelum kena. jangan membazir dan pilihlah gerai yang bersih, kalau tak... sakit perut nanti.

wargh... rindunya kat rumah. sabar... sabar... lagi 3 minggu nak balik.. hurm, apa lagi yang aku tak masak ari tu ek... ok la dulu coretan untuk kali ini...

P/S: kalau ada masa, masak la. masak sendiri lagi berkat tau. bagus untuk kesihatan sekali.

Wallahua'lam

9 comments:

MuHaMMaD86 said...

awak....awak xnak belajar ngn kite ke psl masak2 ni...nnt kite turunkan ilmu ek....hahaha

ain....masak-memasak adalah perkara yang berlaku darpd pglmn kita...we learn from past!!!

sbnrnya ak xpnh bljr msk ngn sapa2 pn,stkt tnya2 je...coz kak2 aku marah kt aku klu aku ada kt dapur..hik3...tengok n try je buat

hurm,masak2 ni pntg utk isteri2...pengikat kasih dan penguat kasih sayang

p/s:belajar slow2 ek..insyallah boleh!!!

Ain said...

ape? belajar masak ngan hang? alamak, tau r xpndi masak:( tapi boleh lagi r. memg pun, masak ni kena try and error dan akan improve from time to time. btul tu, masak ni pengikat kasih rumah tangga. pandai je hang

NuRiL ShAmS said...

wah wah wah!
bgusnyer msk sndiri...air tgan sndri mmg mhal tau...apatah lg kalo nk menyediakn juadah untk yg teristimewa..hehehe...sbor yer?lg brapa lama je g nk blik berya....haa....zaid dh offer dri 2 nk ngajar msk..ape lg...selamat mencuba...
p/s: kpd zaid...jgnla kecewa kalo dpt isteri yg xpndai msk yer..mn tau..biasenyer kontra suami isteri...so...ajrla die msk...hiihiiii....

Ain said...

memang memahami la ima ni. apa2 pun, untuk orang teristimewa... kita akan usaha supaya jadi sedap kan. urm, belajar ngan zaid...xpela.ramai lagi yang boleh ajar kot. ima pun boleh kan?

suwa suwe said...

'Aiman tak kisah'
Sume yg istri masak, ambo bedal belaka...
yg penting air tgn istri.

uto laut said...

memasak?hm.. Bg uto,ianya sesuatu yg agak susah..
1)tkt kna minyak(prnah ngencik kat mata,pas2 da pts asa..addeei)
2)xpndai menen2kan sma ada mknan da msk ke belum(slalunya dten2kan apabla makanan 2 da nampak sdkit hitam..)
3)susah nk balik..(trutama telur ngn ikan..slalu brada 1 mtr dri kuali spaya x ngecik)
kl da brjaya hdangkan n org mkn ngn hepy,2 da dkira pndai la kan..:)

Min said...

ain, ko pndai msk ka???

(seyes ak lbih suka mkn bnda yg zaid msk dr bdak p'puan msk...sedap)

~don't take heart ain..gurau2 jah~

Ain said...

urm... macam2 pengalaman tentang masak ni. lain orang lain ragam dan cara kan.
suwa suwe: isteri masak mesti sedap kan... bagus gak, suke air tgn istri.. bertuahnya isteri ek

uto: betul tu. hepy sgt kalau pe yg kita hidang tu, org makan penuh selera

budakSkempus: hbs tu xkan seumur hidup nak makan masakan zaid. konon xsuke org pompuan masak, mak ngan bakal bini hang nanti bukan org pompuan ker? confuse... elok gak kalau hang yang masak kan. hi3

BluezRebelz said...

ermmm penting tuhh istri2 pandai masak...
salah satu cabang kebahagian bila istri tuh masak utk suaminya.. ^_^
tp utk zaid...
untung la bini hang...heheh