Berakhirnya Satu Kebimbangan

10:50 PM

assalamualaikum... salam ramadhan kareem kepada semua pengunjung blog yang setia membaca. terima kasih diucapkan... hari ini dah masuk 2 hari aku berbuka di kampus. kurang la seronok nya berbanding dengan berbuka puasa bersama keluarga kan. aku akui, kebanyakan kawan aku pun setuju dengan kenyataan itu.

Apa yang aku bimbang sebenarnya? kenapa dah berakhirnya satu kebimbangan itu?
Sebenarnya, setiap kali tiba waktu untuk aku menyediakan juadah berbuka puasa, perkara yang paling aku bimbang ialah kesedapan makanan itu sendiri dan kesempatan waktu untuk menyediakan makanan. aku selalu bermonolog:


" Sedap ke apa yang aku masak ni? "
" Sempat ke aku nak siapkan juadah ni? "
" Cukup ke juadah ni sahaja untuk hari ini? "
" Nak bagi orang sebelah ke tak? "
" Orang lain leh terima ke apa yang aku sediakan ni? "


haa... tulah antara kebimbangan yang melanda. tapi alhamdulillah, sepanjang aku menyediakan juadah itu, berkat bulan ramadhan yang mulia ini, semuanya menjadi. alhamdulillah, semuanya sedap kot (xpandai masak sangat). insyaallah, kalau kita berusaha dan ikhlas, kerja yang susah pun akan jadi mudah dan senang.

Memandangkan sekarang ni dah berada di kampus, hilang lah kebimbangan aku untuk seketika. sekarang ni, yang menjadi habuan untuk berbuka puasa adalah sekadar ' kuih tunjuk '. tunjuk je nak apa kat bazaar ramadhan tu... tapi, beringat la sebelum kena. jangan membazir dan pilihlah gerai yang bersih, kalau tak... sakit perut nanti.

wargh... rindunya kat rumah. sabar... sabar... lagi 3 minggu nak balik.. hurm, apa lagi yang aku tak masak ari tu ek... ok la dulu coretan untuk kali ini...

P/S: kalau ada masa, masak la. masak sendiri lagi berkat tau. bagus untuk kesihatan sekali.

Wallahua'lam

You Might Also Like

9 comments

Popular Posts