Hadiah Buat Semua

2:22 PM

assalamualaikum... salam ukhuwwah. kali ini, ingin saya berkongsi kisah menarik yang mungkin sebelum ini anda ada terbaca di mana-mana dan sudah mengetahui akan inputnya tapi tak salah di kesempatan ini saya ingin menyegarkan dan mengingatkan kembali kisah-kisah menarik. Pada saya kisah yang akan dikongsikan ini sangat terkesan di hati saya dan harapnya juga terkesan di hati anda semua. Insyaallah...

Perbincangan yang berlaku antara Imam Al-Ghazali dan anak muridnya berkisar tentang semua yang berkaitan dengan "YANG PALING". Mencari satu kepastian di kalangan anak muridnya dan memberitahu yang pasti tentang "yang paling" itu adalah perlu untuk menyedarkan diri kita tentang siapa kita ini.

5 perkara itu yang ditanya oleh Imam Al-Ghazali dan dijawab dengan semua jawapan yang kurang tepat oleh anak murid beliau adalah apakah YANG PALING :
  1. Dekat : Mati
  2. Jauh : Masa Lalu
  3. Besar : Hawa Nafsu
  4. Berat : Amanah
  5. Ringan : Meninggalkan solat
  6. Tajam : Lidah
ada kebenarannya yang dekat dengan kita adalah mati kerana kita tidak tahu bila ajal kita dan ia boleh berlaku bila-bila masa tanpa cepat atau lewat.

masa lalu adalah yang paling jauh kerana masa lalu berlalu meninggalkan kita jauh dan makin jauh. masa lalu tak dapat diputar kembali.

manusia makhluk yang lemah memang besar dengan hawa nafsunya. manusia kurang beryukur dengan nikmat yang di kurniakan Allah.

amanah yang diberi dan digalas amat sukar dan berat untuk dipelihara. pecah dan tidak amanah mendapat murka Allah

meninggalkan solat adalah yang paling ringan dan mudah dilalaikan manusia sedangkan solat itu tiang agama. alasan meninggalkan solat itu ringan juga kerana terlambat, sakit, musafir dll. memandangkan solat itu tiang agama, Allah dah tetapkan rukhsah untuk umatnya di mana walau kita sakit atau musafir, solat itu wajib ditunaikan.

lidah lebih tajam dari pedang kerana dengan lidah, manusia mampu memutuskan tali silaturrahim, menyebarkan fitnah, menyebabkan dengki, perbunuhan dan menggalakkan manusia untuk memakan daging saudara sendiri.

kisah ini di adaptasi dari sumber lain dan di harap ianya adalah hadiah berharga buat semua agar kita segera sedar siapa diri kita ini.

Wallahua'lam
Islam Itu Indah

You Might Also Like

1 comments

Popular Posts