Monday, September 14, 2009

Seksa Nyer

assalamualaikum... salam ukhuwwah dan salam ramadhan...ramadhan semakin hampir ke penghujungnya.sayu hati memikirkan ramadhan bakal pergi meninggalkan kita. cepatnya masa berlalu dan hari-hari terakhir ramadhan ini, kami menghabiskan peluang untuk memeriahkan ramadhan dengan ibadat dengan Educational Trip To Sabah, Bumi Di Bawah Bayu. kami berada di sana lebih kurang 4 hari 3 malam...

tetapi, yang seksanya, perjalanan untuk ke Sabah yang memakan masa lebih kurang 3 hari termasuk pergi balik. 12 jam perjalanan menaiki bas dan 2 setengah jam menaiki kapal terbang AA(AirAsia). disebabkan kurang budget, kami decide untuk menaiki penerbangan yang murah saja.

penerbangan balik dari Sabah memang quite okay sebab seat yang selesa walaupun kecil sikit dan ada member yang kita kenal duk sebelah dan boleh duduk sesama perempuan. tetapi, penerbangan pergi ke Sabah tu, memang menyeksakan dan membosankan. mana ke tidak, dengan seat yang kurang besar tu, aku ditempatkan di seat bernombor 17F(tepi tingkap). Yang malangnya, sebelah aku adalah seorang lelaki. serba tak senang duduk aku di buatnya. aku pun mengecilkan diri sedaya boleh... aku tengok orang sebelah aku pun sama. seboleh-bolehnya aku tak nak berlaga bahu walaupun berlapik... nak tidur pun tak boleh. habis satu buku, mini novel aku baca. mengantuk memang tapi tahan jugak sampai esoknya pening kepala sangat2.

naik hairan aku ni... kenapa la seat kapal terbang ni kecil sangat. tak comfortable langsung even domestic flight tapi fikirkan la keselesaan penumpang. kalau kena saiz badan yang agak besar, kesian kat diorang. habis sakit-sakit badan. lenguh sangat. orang kata naik flight ni best tapi biasa je for me. mungkin jugak sebab jenis penerbangan kot. kalau internaional flight, besar and lebih comfortable la rasanya. jarak dan masa perjalanan pun mempengaruhi kot. lagi satu, fikirkan la jugak dari segi tatatertib yang dianjurkan Islam. aku pun nak jaga gak tetapi kadang-kadang, aku pun xmampu nak elak dari hal yang macam ni. tapi... apa-apa pun, itulah pengalaman yang kurang manis dan menyeksakan aku.

Sekadar Luahan, berkongsi pengalaman
wallahua'lam

3 comments:

uto laut said...

huhu..betol tuh ain..seat kpl terbang macam tak nak bagi orang duduk..besar lagi seat basikal..kalau tau kecik gitu,bawa spaire satu seat basikal..tau la tiket murah,tapi kalau arga biasa mahal gak..kalau yang jenih kaki panjang cam uto ni gak,nak lunjur kaki pun tak lepas..nasib bek la penerbanganan 2 jam je..kalau kena 5 jam,agak2 kaki bengkok cam tu dah sampai bila2..

Ain said...

ha...tau xpe.walaupun saya ni xcukup ketinggian tapi kesian r kat org yang besar ke atas dan ke tepi sebb seat yang xselesa tuh.hahaha

bob_arie said...

aku sokong hang ain....hang mmg memahami nasib org2 mcm aku...seat flight dah la kecik, x selesa plak tu. mentang2 la tambang murah, abis bende dia nak kecikan. kalu flight tu 10 minit, x pa la. kalu dah berjam2, mau sakit satu badan...