Monday, October 26, 2009

Adab Bersin dan Menguap

Assalamualaikum… salam ukhuwwah. Pertamanya, seribu kemaafan diucapkan kepada semua kerana tak update blog akhir – akhir ini. Keadaan sekarang ni lebih tertumpu kepada assignment dan exam..

Kali ini, saya ingin berkongsi adab bersin dan menguap… Kadang – kadang kita lupa akan apa yang telah dianjurkan Islam dalam sesuatu perkara.. sesungguhnya Islam itu adalah agama yang lengkap lagi terperinci yang merangkumi pelbagai aspek kehidupan…

BERSIN Vs. MENGUAP

Keduanya adalah saling berkait antara satu sama lain. Seperti sabda Baginda Rasulullah S.A.W yang bermaksud “Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bersin dan membenci menguap. Maka apabila (seseorang) bersin, hendaklah dia memuji Allah (alhamdulliah) dan merupakan kewajipan bagi setiap muslim (yang mendengar saudaranya bersin) untuk mendoakannya. Ada pun menguap, maka ia tidak lain berasal dari syaitan. Tahanlah ia semampu mungkin dan apabila (seseorang menguap) ‘Haa…’ maka ketawalah syaitan”. (Sahih Bukhari, hadith no. 6223)

ADAB BERSIN
1. Berdoa
Adam : Aaaaa….Chooo… Alhamdulillah ‘ala kulli hal
Amin : (mendoakan saudaranya) YarhamkumulLah yang bermaksud “semoga Allah merahmati kamu”
Adam : (mendoakan kembali) YaghfirulLahu lana wa Lakum yang bermaksud “semoga Allah mengampuni bagi kami dan kalian”

2. Tutup mulut dan hidung dengan kain atau tangan. Pada masa yang sama hendaklah merendahkan muka dan suara

ADAB MENGUAP
1. Jangan mengeluarkan sebarang bunyi kerana bunyi – bunyi ini di sukai syaitan sehingga mereka ketawa
2. Menutup mulut dengan tangan
3. Beristighfar apabila menguap

Selamat beramal...
Wallahua'lam
Islam Itu Indah

2 comments:

uto laut said...

macam mane kalau bersin ngan menguap pada satu masa?hehe..

Ain said...

erm...kritikal so'lan ni...rasenye jarang orang bersin dan menguap pada masa yang sama...cuba bygkan...kita menguap bila ngantuk, bila ngantuk ade ke kite bersin?xkan?...dah ngantuk tdo terus la kan...pada pndpt saya, bila kita bersin lak, mesti kita segar kan, xde la pulak mnguap nyer...kecuali kalau selsema...wallahua'lam..