Dengki Nyer...

12:06 PM

Assalamualaikum...

Sejak ditukarkan ke sekolah baru, banyak yang aku pelajari. Semua pasal kerja-kerja yang seorang cikgu biasa perlu dan harus selesaikan dari hari ke hari, bulan ke bulan dan tahun ke tahun. Malu bertanya sesat jalan, aku berpegang pada pepatah itu...Kalau tak tahu kenalah bertanya pada orang yang tahu, barulah kerja kita akan mudah. Pulak, kita kena la ikut style masing-masing. Nak ceritanya kat sini, de beberapa perkara yang aku dengki pada cikgu-cikgu yang berkaliber disini... Aku senaraikan beberapa perkara yang baik agar kita semua patut contohi dan ikuti, insyaAllah

  • Sikap cikgu yang bila dapat kerja baru terus diselesaikan dengan segera. Takde tangguh-tangguh. Hari ni bagi, esok siap...memang hebat dan aku kagum sangat
  • Sikap cikgu yang suka bekerja bersama-sama untuk kepentingan bersama demi sekolah
  • Sikap cikgu-cikgu yang suka buat kerja tambahan...maknanya suka datang pada hari cuti untuk selesaikan mana-mana kerja yang dirasakan perlu macam fail-fail dll
  • Sikap cikgu yang sangat komited dengan bidang tugas masing-masing.
  • Sikap guru yang saling membantu apabila ada kelapangan
  • Sikap guru yang tidak kedekut ilmu berkongsi pengalaman dan pengetahuan mereka
Aku percaya semua sikap ni memang patut aku dengki.. Maknanya aku pun kenalah jadi macam mereka...rajin pun kena jugak. IKHLAS pun kena juga ;-)

Wallahua'lam...

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts