Tuesday, July 28, 2009

Penuhi Tuntutan

hadith rasulullah S.A.W bermaksud "Didiklah anak-anakmu berenang, memanah dan berkuda"

hadith rasulullah S.A.W bermaksud "Didiklah anak-anakmu berenang, memanah dan berkuda"
lantas, saya dan beberapa orang kawan mangambil inisiatif untuk mengikuti kelas renang. bermula dengan kenalan cikgu di sek tempat saya praktikum, saya kini serius untuk belajar berenang. at first memang xconfident langsung untuk berenang tapi at last, after a month, boleh la pi ulang alik lebar kolam. alhamdulillah... dengan syarat xpanik time dalam air.bukan senang nak cari tempat untuk belajar berenang yang khas untuk perempuan sahaja, lebih2 lagi dimestikan berpakaian menutup aurat. so, x rugilah saya ambil kelas renang ni.xmahal pun. RM 5 sejam. 2x seminggu, ahad dan rabu. so, jangan lepaskan peluang yang datang sekali sahaja.

banyak manfaat yang kita dapat dari aktiviti berenang ni. Semasa berenang, mental, fizikal, segala otot dan tulang rangka digerakkan untuk membuat satu gerakan yang berkoordinasi antara dua anggota kaki dan dua anggota tangan, selain merangsang stamina ( sistem kardiovaskular ), memperbaiki sistem pernafasan kita la, insyaallah.

Berenang juga memberi peluang manusia untuk menguasai air serta menjadi berani (don't panic). Islam menggalakkan umatnya bersukan sebagaimana hadis Rasulullah s.a.w, Orang mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih Allah kasihi daripada mukmin yang lemah.(riwayat Muslim).

lastly, rebutlah peluang untuk belajar sambil beriadhah. sangat sesuai dijadikan aktiviti untuk mengisi masa lapang. so, selamat berenang kepada rakan2 yang amik kelas renang.

wallahua'lam
Islam Itu Indah

3 comments:

LeE said...

betul3...setuju ngn akak kte..nak g etek...he3...

Ain said...

salam.alahai p.cik. orang dah arrange kan untuk die, die xnak pi. selamat r pi try.

aiNJai said...

yey...
aku pon join renang ni
cuma baru 1kali pegi jek..hehe