Sunday, August 9, 2009

Sakit Hati!!!

bahaya ni sakit hati... sakit camaner?
putus cinta ker?
gaduh dengan adik beradik ker?
gaduh dengan kawan2 ker?
ada penyakit berkaitan hati ker?
hepatitis C?

xperlu jawab...renungkan aje. bukan isu di atas yang nak diutarakan tapi sebaliknya... penyakit hati yang nak diberitahu adalah tentang satu sifat tercela yang ada dalam diri sebahagian manusia (including me, al-insan)... bahaya tau kalau xrawat. mampu memudaratkan orang lain dan diri sendiri... hah?

Sudah jelas diterangkan menerusi Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah : Ayat 10 yang bermaksud : “ Dalam hati mereka ada penyakit (keyakinan mereka terhadap Nabi Muhammad SAW lemah. Kelemahan keyakinan itu menimbulkan kedengkian , iri hati dan dendam terhadap Nabi SAW agama dan orang-orang Islam) , lalu ditambah Allah penyakitnya ; dan bagi mereka siksa yang pedih disebabkan mereka berdusta “.


try kita check diri kita ikut senarai kat bawah... tgk2 kita ada x ciri2 orang yang ada penyakit hati: berikut ciri-cirinya:
  1. malas bekerja dan berfikir
  2. bercakap sesuatu yang sia-sia (omong kosong)
  3. marah xbertempat
  4. dengki
  5. bakhil@kedekut
  6. cinta duniawi
  7. cinta kemegahan
  8. ujub
  9. riak
  10. takabbur
hah? camane? xde? alhamdulillah. kalau ada lak, segeralah mendapatkan doktor yang boleh dipercayai... siapa? Islam Itu sendiri... antara tips rawatan yang dianjurkan Dr. Islam:
  1. kembali kepada iman, islam dan ihsan
  2. membaca dan memahami Al Quran
  3. amalkan gaya hidup Islam bukan sekadar gaya hidup sihat...hihihi
  4. hayati dan amalkan sunnah Nabi Muhammad S.A.W
  5. makanan pun penting tau selaras ngan kempem kementerian kesihatan, nak makan perhati makanan
  6. kena selalu muhasabah diri
  7. jangan lupa amalkan sifat2 mahmudah@terpuji
Pesanan Baginda Rasulullah SAW kepada kita yang bermaksud : “ Ketahuilah dalam setiap tubuh (jasad) terdapat seketul daging , jika elok daging itu maka eloklah keseluruhan tubuh badan dan jika rosak daging itu maka rosaklah juga seluruh tubuh badan , maka ketahuilah bahawa itu adalah hati “.Wallahua'lam

Islam Itu Indah

5 comments:

Anonymous said...

ain....

Anonymous said...

aah ain...
skit hati ni mmg byk faktornya...tp kdg2 hatini jg kotor dgn dosa...huhu....sm2 kita bershkn yer....hm....dalam hdup ni mmg byk yg bt kita skit hati...bak kata sir rosli, "inilah kehidupan"...hehehehee...

Ain said...

yup... that's life... full of unexpected events

siputsedutkuning said...

btul2..penyakit hati klu x d rawat..mmg memudaratkan..especially kt diri sendiri..isk3x..so,it's up to us either we want to treat it or not...oboeteoke!!

<--hati siput ni pun mesti dikuarantin..huhu

Suwa-suwe said...

Nyor Komeeeng..!!