Monday, August 3, 2009

Syaaban... Lupe ker?

assalamualaikum....

salam ukhuwwah pembuka bicara. lama dah xbuka and post something kat blog. memang banyak nak post tapi kekangan masa, kerja dan internet sendiri yang kurang membantu, xleh la nak post (alasan3). yang lepas, rejab. sekarang ni, syaaban. pasni, ramadhan. ramadhan wajib puasa, nak xnak mesti puasa, sebagai menyempurnakan ibadah dan menjalankan tanggungjawab as muslims. tapi camner lak ngan bulan lain, rejab dan syaaban.

try reflect, berapa banyak hari kita puasa dalam bulan rejab? sebulan? separuh bulan, sepuluh hari, seminggu, sehari (ermm...xsampai sepuluh hari pun...huh). syaaban lak? dah hampir nisfu syaaban pun... xpernah sehari? camne ni? reflect why kita xmampu nak buat? xperlu jawab kuat2, tepuk dada tanya hati/ iman/ selera? pastu kena watpe? just reflect je? kalau boleh, saya ingin mengajak semua yang membaca untuk sama-sama kita memperbanyakkan amalan masing2 termasuk diri sendiri dengan perkara2 sunat. mudah-mudahan amalan sunat ini mampu menampung amalan waib kita di akhirat nanti.

nak attach kan fadhilat bulan syaaban, confirm xramai yang baca... sampai habis. kalau nak boleh je masuk website ni: info syaaban
pendek kata, dalam bulan syaaban ni, antara amalan yang disunatkan for muslims are:
  • memperbanyakkan puasa sunat (kan dah bg tau)
  • memperbanyakkan berzikir, berdoa, berselawat ke atas nabi S.A.W
  • bertaubat (xyah tgu dosa besar baru nak taubat kan?)
tahukah anda peristiwa penting yang berlaku dalam bulan syaaban?
  1. nisfu Syaaban: "Hai Jibril, apakah erti malam ini ?" Dia (Jibril) menjawab: "Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah telah mengampuni orang-orang yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu kecuali ahli sihir, bomoh hitam, orang-orang yang suka permusuhan/pergaduhan, peminum arak, orang-orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang-orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang-orang yang suka mengadu domba (batu api) dan orang-orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni kesalahannya sehingga mereka mahu bertaubat dan tidak akan mengulang lagi atas perbuatannya itu."
  2. penukaran arah kiblat
  3. peperangan bani mustaliq: Bani Mustaliq ialah salah satu puak dari kaum Yahudi. Mereka telah merancang untuk membunuh Rasulullah SAW dan berita ini disampaikan kepada Rasulullah SAW oleh seorang sahabat dari puak badwi. Peperangan ini adalah turutan dari peperangan bani Quraizah, kaum yahudi yang telah dihalau oleh Rasulullah SAW keluar dari Madhinah. Peristiwa ini terjadi pada bulan Syaaban, 5H. Pasukan kaum muslimin dapat melumpuhkan pasukan Bani Mustaliq.
at last, cermin diri untuk kebaikan dunia dan akhirat.
akhir kata: bulan rejab adalah peluang untuk meminta ampun dari allah, manakala bulan Syaaban adalah peluang untuk memperbaiki diri dari segala cela dan Ramadhan adalah waktu untuk menerangkan hati dan jiwa...

wallahua'lam...
Islam Itu Indah...

2 comments:

MuHaMMaD86 said...

sm2 la kita mencari n meraih ganjaran2 yg disediakn smpena nifsu syaaban nie....

moga2 kita mati dlm iman dan dipermudahkn segala urusanya...amin

Ain said...

salam... insyaallah m86. sama2 lah kita berdoa kepadaNya untu kebaikan dunia dan akhirat