Tuesday, August 4, 2009

Terima Kasih...TQ...Syukran


Daripada Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah S. A. W bersabda yang maksudnya: " sedekah tidak mengurangkan harta. Allah tidak melebihkan seseorang hamba dengan kemaafanNya melainkan kemuliaan dan tidak merendahkan diri seseorang melainkan Allah mengangkatnya".

petang tadi, i have decided to have a ride with ani. ani lagi? kitorang decided nak beli makanan kat kedai merah je. dekat sangat ngan maktab. while waiting for the makanan, kami berbual kosong ngan seorang hamba Allah yang pemurah ni. pemurah camane? pemurah ngan senyuman of course, dan duit.


dipendekkan cerita, time kitorang nak bayar, orang kedai cakap xpayah, means that ade orang belanje. guest who was that? hamba Allah yang pemurah tadi r... ku hanya mampu mengucapkan terima kasih, TQ, syukran, arigato dan macam yang sama makna dengan terima kasih daun keladi... sambung sendiri.

so, moral of the story, galakkan diri sendiri untuk bersedekah. xsemestinya dengan menghulurkan duit tapi...Daripada Abu Zar r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Setiap ruas tulang dari seseorang di antara kamu harus bersedekah setiap pagi. Maka setiap sekali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap sekali bacaan tahmid adalah sedekah, setiap sekali bacaan tahlil adalah sedekah, setiap sekali bacaan takbir adalah sedekah, memerintahkan kepada kebaikan juga sedekah, mencegah dari kemungkaran juga sedekah dan keseluruhannya itu dapat dicukupi oleh dua rakaat yang dikerjakan oleh seseorang itu dari shalat Dhuha."

(Riwayat Muslim)

4 comments:

MuHaMMaD86 said...

siapakah hamba Allah itu...ingin sekali mengenalinya...hahahha

yup...i'm totally agree with u...sedekah itu membuatkn kita ada sifat ingin berkongsi,merasakn ksshn org lain...plg pntg sekali,berkat kot...

p/s:setiap mggu sy mst sedekah...kpd siapa?...hanya Allah sj yg tahu

Ain said...

salam...bersedekah itu lebih afdal kalau disembunyikan seperti kata pepatah, tangan kanan memberi, jangan sampai tangan kiri tahu... kan?

MuHaMMaD86 said...

btl ain....takut plak org kata kita ni riak kn....plg pntg niat la...dan keikhlasan diri...belanja org pn kra sedekah x?....ain,bla nk blnja ni?aritu ms BIG kata nk blnja mkn KFC

BluezRebelz said...

apa kata ain start sedekah pd org susah mcm sy? isk2...kais pagi mkn pagi..kais ptg mkn ptg....isk2.